edit: Kľudne to skúste i Vy - ak viem, odpoviem. Alebo aj nie

Hlomozna je súčasť delostreleckej kolony pri konskom ťahu - hipotrakcii. Je to muničná kára, obvykle dvojkolesová a v poťahu sa zaraďuje ako druhý prvok, za kolesnu (tretím prvkom je potom lafeta s delom). Niekedy bývala hlomozna s kolesnou alebo dvojica či trojica hlmozní s kolesnou ťahaná samostane ako súčasť munične kolony.Co je to "hlomozna"?
Hlomozna môže byť "hniezdová" alebo "lodnicová". V hniezdovej hlomozni sú náboje pri preprave umiestnené v roštoch, obvykle zvysle a na palposte sa hlomozna preklopí dozadu (ojom hore), takže náboje sa otočia vodorovne. V hlomozni "lodnicovej" sú náboje umiestnené stále vodorovne - "lodnice" sú akési zásuvky, zasúvacie priehradky, v ktorých sú uložené náboje. Náboje sú teda uložené vodorovne pri preprave i na palposte a hlomozna sa nepreklápa.
Kolesna je súčasť delostreleckej kolony pri konskom ťahu - hipotrakcii, ale i pri starších spôsoboch mototrakcie. Je to dvojkolesová kára a zaraďuje sa ako prvý prvok v poťahu (za kone) a k nej sa pripája lafeta dela (alebo hlomozna).
Kolesna nie je výlučne "delostrelecký" prvok - používali ju napríklad aj poľné kuchyne, používa sa aj pri zvážaní dreva a podobne.
Niekedy je ťažké v múzeu rozpoznať, čo je "kolesna s muničkou skriňou" a čo je hlomozna, zvlášť, ak je z kolesny odpílené dlhé oje alebo naopak ak má hlomozna má ešte aj sedátko pre obsluhu.