Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš
Vize Jana Antonína Bati i po desítkách let inspirují vrcholné představitele české politické scény. Od prvního vydání knihy Budujme stát pro 40 milionů lidí letos uplyne osmdesát let. Ta myšlenka zní i po osmdesáti letech bláznivě a nereálně. Zatímco se dnes dálnice rozrůstají o desítky kilometrů ročně, podnikatel Jan Antonín Baťa chtěl skoro tisíc kilometrů silniční magistrály ze západu Čech až do Podkarpatské Rusi vystavět za tři roky. Před bezmála osmdesáti lety tuto myšlenku představil v prvním vydání své knihy Budujme stát pro 40 milionů lidí.
Mohutná dopravní síť měla být jedním ze základních prostředků k vystavění hospodářsky silného státu. I když se některé problémy současného státu za osmdesát let proměnily, kniha je pořád inspirací pro mnohé, včetně ex-ministra financí Andreje Babiše, který ji přímo zmiňuje i ve své "vizionářské" knize O čem sním, když náhodou spím. Stát by podle něj měl mít dlouhodobou vizi. Baťu a velké infrastrukturní projekty obdivuje i prezident Miloš Zeman. Jak si řízení státu představoval vzor předních tváří české politiky? Titul vydaný rok před koncem první republiky si vytyčoval za cíl srovnání obrovských ekonomických rozdílů mezi jednotlivými částmi Československa, které sahalo od průmyslově vyspělých Čech po ekonomicky zaostalou Podkarpatskou Rus.
Klíčem k řešení tohoto problému mělo být vedle rozsáhlé administrativní reformy vybudování silné dopravní infrastruktury od západu na východ. Efektivní využívání zdrojů napříč všemi hospodářskými sektory pak mělo podle výpočtů Bati a jeho spolupracovníků přinést obživu pro dalších 25 milionů lidí. Počet obyvatel Československa tak mohl dle jejich představ stoupnout až na 40 milionů. Zahraniční Nejvíce konkurenceschopnou zemí je Švýcarsko, Česko se drží ve čtvrté desítce Jenže republika už rok po vydání knihy přestala existovat ve svých původních hranicích a možnosti splnění cílů podnikatele následně přervala druhá světová válka.
„Přetrvávající problémy českého státu by zde nebyly, kdyby se ČSR kontinuálně rozvíjela na bázi tradic první republiky,“ myslí si spolumajitel rodinného holdingu Koh-i-noor a Baťův obdivovatel Vlastislav Bříza mladší. „Podle mého názoru bychom byli strojírenským Švýcarskem Evropy a centrem vědy, výzkumu a rozvoje přesného strojírenství. Volkswagen by nevlastnil Škodu, ale možná naopak. Baťou vytvořený systém by byl dnes již zakořeněný, nikoli přervaný čtyřiceti lety nešťastného intermezza.“
https://www.e15.cz/nazory/budujme-stat- ... is-1328951
https://uloz.to/!brJ9NQMBf9AH/j-a-bata- ... l-lidi-pdf
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...